Forum Motoryzacyjne Artykuły

Forum motoryzacyjne europe trucks news – artykuły, autogaleria, opinie raporty oraz newsy z kraju i ze świata

Historia pojazdów ciężarowych i autobusów

porter4Rozwój ciężarówek czyli pojazdów ciężarowych i autobusów – większych, szybszych i o większej pojemności silników – to swego rodzaju wymóg naszych czasów. Jest on stymulowany prze ciągły rokroczny wzrost ilości towarów i ludzi, których należy przewieźć po różnych drogach w różne miejsca. Ogromny wzrost zapotrzebowania na coraz to lepsze środki do przewozu określonego ładunku, obserwuje się od XX wieku. Od tego też czasu następuje ogromny wzrost liczby ciężarówek różnego typu poruszających się po naszych drogach.

Eksperymenty z przewozem ładunków za pomocą pojazdów silnikowych datują się od wieku XVIII. Należy przy tym podkreślić, że wcześniej dominującym był transport konny, do chwili aż nie pojawił się niezawodny silnik o spalaniu wewnętrznym, czyniąc pojazdy silnikowe bardziej przydatnymi do użytku.
Pierwsza ciężarówka z własnym napędem powstaje w Paryżu w 1769 roku. Był to skonstruowany przez oficera artylerii Nicolasa Cugnot parowy ciągnik artyleryjski przeznaczony do ciągnięcia ciężkich dział. Poruszał się on z prędkością … 4 km/h i z tego właśnie powodu, był w tamtym czasie używany, za co najwyżej ciekawostkę a nie pojazd mogący być alternatywą dla końskiego zaprzęgu.

W następnym stuleciu zbudowano wiele parowych autobusów, wciąż też wzrastały znacznie, osiągane przez nie prędkości. Wkrótce jednak z maszyną parową zaczęły rywalizować silniki spalinowe i elektryczne. Silniki spalinowe szybko wyparły konkurencję i stały się głównym źródłem napędu pojazdów.
Produkcja pojazdów użytkowych, jakimi są między innymi ciężarówki wzrosła znacznie podczas I wojny światowej. Po jej zakończeniu nadmiar ciężarówek wojskowych, sprzedawano, co przyczyniło się znacznie nie tylko do rozwoju samego przemysłu samochodowego ile do ożywienia transportu drogowego.

Dzisiejsze pojazdy ciężarowe  nie różnią się już zbytnio do swoich pierwowzorów i wciąż są one ulepszane pod wieloma względami i aspektami. Konstrukcja samej ciężarówki także uległa ogromnej przemianami. W latach dwudziestych zaczęto rozpowszechniać się, bowiem ciężarówki, w których kierowca siedzi, nad bądź nawet przed przednią osią pojazdu. Kabina jest umieszczona ponad silnikiem a dostęp do niego jest bardzo prosty. Tego typu konstrukcje samochodów ciężarowych są obecnie bardzo modne i stosowane w Europie. W Ameryce przeważają natomiast ciężarówki o bardziej tradycyjnym kształcie, gdzie kierowca, siedzi za przednią osią, a potężna maska silnika wystaje daleko przed kabinę.

Dzisiejsze ciężarówki napędzane są turbodoładowanymi silnikami dieslowskimi o dużych pojemnościach skokowych, które zapewniają moc i moment obrotowy, wystarczające do tego by pojazd mógł w miarę swobodnie się poruszać nawet wjeżdżając pod górę.
Ciężarówki były zawsze tak konstruowane, aby były jak najbardziej funkcjonalne. Jednakże wraz z upływem czasu, coraz większą wagę przykłada się do wygody jazdy, by uczynić jednocześnie warunki pracy kierowcy jak najbardziej komfortowymi. To redukuje znacznie zmęczenie kierowcy, co z kolei jest najczęstszą przyczyną wypadków drogowych.


Categorised as: Autobusy autokary, Samochody ciężarowe


Comments are closed.